Budowa układów wtrysku wielopunktowego

W wielopunktowych układach wtryskowych każdy cylinder jest zasilany oddzielnym wtryskiwaczem. Dzięki temu możliwe jest dokładne dawkowanie paliwa do poszczególnych cylindrów, co zapewnia precyzyjne regulowanie składu mieszanki. Silniki wyposażone w wielopunktowy wtrysk benzyny, niezależnie od posiadanego typu układu wtryskowego, posiadają klasyczny układ zasilania przedstawiony na poniższym rysunku.

 

Schemat układu wtryskowego wtrysku jednopunktowego

Budowa zespołu wtryskowego

Elementem wyróżniającym układ wtrysku wielopunktowego od układu wtrysku jednopunktowego jest, zamocowana do kolektora dolotowego, listwa paliwowa, która spełnia następujące funkcje:

W celu uniknięcia niepożądanych wahań ciśnienia, objętość listwy paliwowej w stosunku do objętości poszczególnych dawek wtrysku musi być dostatecznie duża. Listwa paliwowa w pewnym sensie spełnia funkcję zasobnika paliwa, zapewniając prawidłowe dawkowanie wtrysku. Dzięki temu poszczególne wtryskiwacze wtryskują paliwo o takiej samej wartości ciśnienia. Najczęściej przewód paliwa wtryskiwaczy jest wykorzystywany również jako element dociskający wtryskiwacze do ich gniazd. Niskociśnieniowy, wielopunktowy wtrysk benzyny może następować bezpośrednio do cylindrów. Firma Siemens opracowała taki system we współpracy z firmą Orbital. Listwa paliwowa wraz z wtryskiwaczami i regulatorem ciśnienia paliwa stanowi jedną całość.

 

Listwa paliwowa (1) wraz z wtryskiwaczami (2) układu wtrysku wielopunktowego
silnika Holden 2,2 MPFI samochodu Lublin II

Listwa paliwowa wtrysku wielopunktowego do cylindrów firmy Siemens

Wtryskiwacz układów wtrysku wielopunktowego